Halk Kütüphaneleri ve Sosyal Medya

Halk Kütüphaneleri Sosyal Medyayı Neden Kullanıyor?

  • Etkinlik, duyuru ve haberleri paylaşmak
  • Kütüphane hizmetlerini etkin ve hızlı bir şekilde pazarlamak
  • Yaratıcı fikirlerle kütüphane ve kütüphane materyallerine dikkat çekerek son kullanıcıya ulaşmak
  • Bilgiye erişimde zaman ve mekân engelini ortadan kaldırmak

 

Örnek Sosyal Medya Takviminde Neler Olabilir?

GÜNLER KONSEPT İÇERİK
Pazartesi Mizah Komik görüntüler, karikatürler, listeler vb. mizahi içerik
Salı Etkileşim Soru, fotoğraf yarışması, bilgi yarışması veya boşluk doldurmalı cümlelerle kullanıcıları etkileşime çekme
Çarşamba Güncel Haber Kütüphane ile ilgili olumlu haberlerin paylaşımı
Perşembe Geri Vermek Kullanıcıların ön plana çıkarılması ve hediyelerin, promosyon ürünlerinin dağıtımı
Cuma Hayatın İçinden Kütüphaneden samimi fotoğrafların paylaşımı, iş ortamının veya bir çalışanın ön plana çıkarılması
Cumartesi Eğitim Hizmetler hakkında bilgilendirme yapılması (Kütüphanede erişilebilecek kaynakların veya kütüphane hizmetlerinin nasıl daha iyi kullanılacağı vb.)
Pazar Büyük Fikirler Uzman tavsiyesi veya kısa bir alıntı paylaşımı

 

Paylaşım yaparken dikkat edilmesi gerekenler

 

  • Örnek bir taslak metin oluşturulmalı ve metinde bütün gerekli bilgiler paylaşılmalıdır.
  • Her sosyal medya mecrasına farklı bir yaklaşımla paylaşım yapılması gerekmektedir.
  • Karakter sınırlamaları ve link(bağlantı) kullanımları sosyal medya sitelerine göre farklılık göstermektedir.
    • Örn.: Instagram’da paylaşımların altına link eklendiğinde linke tıklanamamaktadır. Bunun için Instagram’da paylaşım yaparken yönlendirmek istediğiniz adresi profil sayfanıza ekleyerek profildeki linke yönlendirme yapılabilir (Web sitesini etkinliklerin duyurusunda kullanmak tam da burada işimize yarayacaktır. Etkinlikler bağlantısını profildeki bağlantı olarak kullanılabilir ve takipçiler web sitesindeki etkinlikler bölümüne bu şekilde yönlendirilebilir.).
    • Örn: Twitter’da karakter sınırlaması olduğundan daha özet bir metin girilmelidir.

 

Paylaşımda bulunması gerekenler

 

Etkinliği paylaşırken özellikle kütüphanenin etiketi mutlaka kullanılmalıdır.

Etkinlikle birlikte kulllanıcılar için gerekli olan şu bilgiler de mutlaka afiş ve metinde yer almalıdır.

Etkinlik adı

Etkinlik tarihi ve saati

Yaş Aralığı

Kontenjan durumu

Etkinliğin ücretsiz olduğuna dair ibare

İletişim telefonu veya kütüphane e-posta adresi

Kütüphane adresi

Sosyal medya hesapları

(Varsa) Etkinlik kayıt formuna bağlantı (sadece metinde geçmelidir.)

Kurumsal ve yerel yöneticilerin paylaşıma mention (@) kullanılarak etiketlenmesi (sadece metinde geçmelidir.)

Etkinliğe uyumlu etiketler (sadece metinde geçmelidir.)

 

Örnek Sosyal Medya Paylaşım Metni

 

👋#adnanotukenihk‘de 10 Mart Salı günü Ebru Atölyesi gerçekleştirilecektir. 🤗

📢Etkinliğimize kayıtlar sınırlı sayıdadır.

ℹ️ http://adnanotuken.kutuphane.gov.tr/TR-84734/yapilacak-etkinlikler.html adresinden etkinliklerimize göz atabilir ve size uygun etkinliklere kayıt olabilirsiniz. ℹ️

@TcKulturTurizm

@Ankarakulturturizm

@ktbkygm

@ AnkaraValiligi

 

#adnanotukenihk
#kutuphanedeyim

#ebruatolyesi

#kutuphanedeebru

📍 Kumrular Cad. No:3 Kızılay/ANKARA
☎️ Telefon & 🤳 WhatsApp: 0312 410 90 16
📧 E-Posta: kutuphane06@ktb.gov.tr

📢 Not: Tüm Etkinliklerimiz ve Hizmetlerimiz Ücretsizdir.

 

Örnek Sosyal Medya Paylaşım Afişi

 

 

 

Hangi Sosyal Medya Mecralarında Bulunulmalıdır?

 

 

Web Sitesi İçin Öneriler

  • C. Kültür ve Turizm Bakanlığı – Strateji Geliştirme Başkanlığı – Bilgi Sistemleri Daire Başkanlığı’na web sitesi açmak istediğinize dair resmi bir yazı yazılması gerekmektedir.
  • Mevcutta eski şablonlu bir web sitesi varsa yeni şablona güncellenmesi talep edilmelidir.
  • Kütüphane ismine göre aşağıdaki örneklerde görüldüğü şekilde adres verilmektedir.

adnanotuken.kutuphane.gov.tr, osmaniyeeminekeskiner.kutuphane.gov.tr

  • Kütüphane isimleri bazen uzun olduğundan kütüphane ismiyle alınan alan adlarında maalesef erişim kolaylığı sağlanamamaktadır.

 

  • Bu gibi durumlarda hem kütüphanenin ismi hem de bulunan il veya ilçenin isminin olduğu adresi aynı anda alabilirsiniz. Web sitesi açarken bu talebi de belirtmeniz gerekmektedir.

 

 

Kütüphanelerin Sosyal Medya Politikasında Kurumsal İlkeler

  • İstenmeyen İçerikli Gönderiler Kaldırılmalıdır

Sosyal medya içeriklerine gelecek yorumlarda nefret söylemleri, hakaret, reklam ve istenmeyen içerikli gönderiler hızlıca kaldırılmalıdır.

  • Kütüphane Yönetiminin Görüşü Alınmalıdır

Sosyal medya içeriklerinin hazırlanması, kontrolü ve paylaşımı gibi uygulamalarda kütüphane yönetiminden görüş alınmalıdır.

  • Belirli Hesaplar Takip Edilmelidir

Bağlı olunan kurumlar (Bakanlık, genel müdürlük, il müdürlüğü, kaymakamlık vb), kütüphanecilik alanında paylaşım yapan hesaplar ve kütüphaneler takip edilmelidir.

  • Sosyal Medya Aktif Kullanılmalıdır

Belirlenen politikalara bağlı olarak sosyal medya aktif biçimde kullanılmalıdır. (Günlük, haftalık, aylık paylaşımlar, vb.)

  • Sorumlu Personel Bulunmalıdır

Sosyal medya hesaplarının şifreleri sosyal medya hesaplarından sorumlu olan personelde bulunmalıdır.

  • Üçüncü Kişiler Tarafından Yapılan Paylaşımlar

Üçüncü kişiler tarafından yapılan paylaşımlarda sorumluluk kabul edilmediği belirtilmelidir (Türk Kütüphaneciler Derneği Sosyal Medya Politikaları Çalışma Grubu, 2018)

 

 

Kütüphanelerde Etiket (Hashtag) Kullanımı Önerileri

  • Etiketler, takipçilerinizle iletişim kurmanın yanı sıra, bağlılığı artırmak ve yeni takipçiler kazanmak için mükemmel bir araçtır.
  • Kullanıcı açısından bakıldığında, içeriği sınıflandırmak için de kullanılır.
  • Kütüphaneniz için bir etiket belirleyin ve tüm paylaşımlarınızda bu etiketi kullanın.
    • Örn.: #adnanotukenihk, #sincankutup, #elmadagkutup

 

  • Farklı paylaşımlara özel etiketler de kullanabilirsiniz.
    • Örn.: #ankarakutuphaneleri, #okuyucularımızdan, #kutuphanedeatolyevar, #kütüphaneoryantasyonu şeklinde kategorilere ayırarak hem bulunabilirlik hem de düzen sağlanabilir.

 

HALK KÜTÜPHANELERİNE ÖNERİLER

15 karakter uzunluğunu aşan kütüphaneler ise ilçe ismi veya kütüphane ismi ile birlikte sonuna «kutup» gelecek şekilde açmalı/güncellemelidir.

  • Örn.: elmadagkutup
  • Görsel seçiminde özenli olunmalıdır.
    • Görseller deforme edilmeden kullanılmalıdır.
    • Önemli bir eser kullanılıyorsa ya da bir bilgi paylaşılacaksa mutlaka alıntılanan yerden bahsedilmelidir.
    • Hashtag (#) ya da mention (@) kullanarak bilgisinden/görselinden faydalanılan kişi ya da kurum etiketlenebilir. (Başkent Üniversitesi Kurumsal İletişim Koordinatörlüğü 2018).
  • Tam zamanlı olmasa da en azından günde bir kere sorular, mesajlar ve gelen yorumlar kontrol edilmelidir.
  • Sorular yanıtsız bırakılmamalıdır.
  • Belirli bir paylaşım trafiği olmasına özen gösterilmelidir.
  • Eğer fazla konu/içerik var ise bunlar zaman aşımına uğramayacak şekilde belirli bir sıraya konulmalıdır.
  • Fazla ve sık içerik paylaşımının takipçileri rahatsız edeceği unutulmamalıdır.
  • Kullanılan dile ve imlâ kurallarına özen gösterilmeli.
  • Bir kurumun temsil edildiği unutulmamalıdır.
  • Anında bilgi veremeyeceğiniz bir durum söz konusu ise, mesajın size ulaştığını ve konuyla ilgili gerekli yönlendirmeyi yapacağınızı ya da bilgi edindikten sonra kendileri ile paylaşacağınızı bildirin.
  • Kullandığınız hesapların güvenliğinden sizin sorumlu olduğunu unutmayın!
  • Şifreleri herhangi bir yere yazmayın; tüm güvenlik ayarlarınızı gözden geçirin ve doğrulama seçeneklerini aktive edin.
  • Hesap bilgilerinizi ve erişim yetkilerinizi muhakkak bir çalışma arkadaşınız ile yedekleyin.

 

Kaynakça

 

Türk Kütüphaneciler Derneği Sosyal Medya Politikaları Çalışma Grubu (2018). Kütüphaneler İçin Sosyal Medya Politikası.

 

Başkent Üniversitesi Kurumsal İletişim Koordinatörlüğü (2018). Akademik ve İdari Birimler Kurumsal Sosyal Medya Hesap Yönetim Kılavuzu

>>>>>>> Yukarı