Halk Kütüphaneleri Sosyal Medyayı Neden Kullanıyor?
- Etkinlik, duyuru ve haberleri paylaşmak
- Kütüphane hizmetlerini etkin ve hızlı bir şekilde pazarlamak
- Yaratıcı fikirlerle kütüphane ve kütüphane materyallerine dikkat çekerek son kullanıcıya ulaşmak
- Bilgiye erişimde zaman ve mekân engelini ortadan kaldırmak
Örnek Sosyal Medya Takviminde Neler Olabilir?
GÜNLER | KONSEPT | İÇERİK |
Pazartesi | Mizah | Komik görüntüler, karikatürler, listeler vb. mizahi içerik |
Salı | Etkileşim | Soru, fotoğraf yarışması, bilgi yarışması veya boşluk doldurmalı cümlelerle kullanıcıları etkileşime çekme |
Çarşamba | Güncel Haber | Kütüphane ile ilgili olumlu haberlerin paylaşımı |
Perşembe | Geri Vermek | Kullanıcıların ön plana çıkarılması ve hediyelerin, promosyon ürünlerinin dağıtımı |
Cuma | Hayatın İçinden | Kütüphaneden samimi fotoğrafların paylaşımı, iş ortamının veya bir çalışanın ön plana çıkarılması |
Cumartesi | Eğitim | Hizmetler hakkında bilgilendirme yapılması (Kütüphanede erişilebilecek kaynakların veya kütüphane hizmetlerinin nasıl daha iyi kullanılacağı vb.) |
Pazar | Büyük Fikirler | Uzman tavsiyesi veya kısa bir alıntı paylaşımı |
Paylaşım yaparken dikkat edilmesi gerekenler
- Örnek bir taslak metin oluşturulmalı ve metinde bütün gerekli bilgiler paylaşılmalıdır.
- Her sosyal medya mecrasına farklı bir yaklaşımla paylaşım yapılması gerekmektedir.
- Karakter sınırlamaları ve link(bağlantı) kullanımları sosyal medya sitelerine göre farklılık göstermektedir.
- Örn.: Instagram’da paylaşımların altına link eklendiğinde linke tıklanamamaktadır. Bunun için Instagram’da paylaşım yaparken yönlendirmek istediğiniz adresi profil sayfanıza ekleyerek profildeki linke yönlendirme yapılabilir (Web sitesini etkinliklerin duyurusunda kullanmak tam da burada işimize yarayacaktır. Etkinlikler bağlantısını profildeki bağlantı olarak kullanılabilir ve takipçiler web sitesindeki etkinlikler bölümüne bu şekilde yönlendirilebilir.).
- Örn: Twitter’da karakter sınırlaması olduğundan daha özet bir metin girilmelidir.
Paylaşımda bulunması gerekenler
Etkinliği paylaşırken özellikle kütüphanenin etiketi mutlaka kullanılmalıdır.
Etkinlikle birlikte kulllanıcılar için gerekli olan şu bilgiler de mutlaka afiş ve metinde yer almalıdır.
Etkinlik adı
Etkinlik tarihi ve saati
Yaş Aralığı
Kontenjan durumu
Etkinliğin ücretsiz olduğuna dair ibare
İletişim telefonu veya kütüphane e-posta adresi
Kütüphane adresi
Sosyal medya hesapları
(Varsa) Etkinlik kayıt formuna bağlantı (sadece metinde geçmelidir.)
Kurumsal ve yerel yöneticilerin paylaşıma mention (@) kullanılarak etiketlenmesi (sadece metinde geçmelidir.)
Etkinliğe uyumlu etiketler (sadece metinde geçmelidir.)
Örnek Sosyal Medya Paylaşım Metni
👋#adnanotukenihk‘de 10 Mart Salı günü Ebru Atölyesi gerçekleştirilecektir. 🤗
📢Etkinliğimize kayıtlar sınırlı sayıdadır.
ℹ️ http://adnanotuken.kutuphane.gov.tr/TR-84734/yapilacak-etkinlikler.html adresinden etkinliklerimize göz atabilir ve size uygun etkinliklere kayıt olabilirsiniz. ℹ️
@TcKulturTurizm
@Ankarakulturturizm
@ktbkygm
@ AnkaraValiligi
#adnanotukenihk
#kutuphanedeyim
#ebruatolyesi
#kutuphanedeebru
📍 Kumrular Cad. No:3 Kızılay/ANKARA
☎️ Telefon & 🤳 WhatsApp: 0312 410 90 16
📧 E-Posta: kutuphane06@ktb.gov.tr
📢 Not: Tüm Etkinliklerimiz ve Hizmetlerimiz Ücretsizdir.
Örnek Sosyal Medya Paylaşım Afişi
Hangi Sosyal Medya Mecralarında Bulunulmalıdır?
- Kütüphaneler öncelikle son zamanlarda etkileşim oranı yüksek olan Instagram, Twitter, Facebook, Youtube mecralarında aktif olarak paylaşımlarda bulunmalıdır.
- Ayrıca LinkedIn, Pinterest, Tumblr gibi mecralardan da hesap açılıp paylaşımlar yapılabilir.
- Örnek olması açısından Ankara Adnan Ötüken İl Halk Kütüphanesi hesapları incelenebilir.
- Kütüphane web sitesi de ayrıca bir sosyal medya aracı olarak düşünüldüğünde aktif bir şekilde kullanılmalıdır.
Web Sitesi İçin Öneriler
- C. Kültür ve Turizm Bakanlığı – Strateji Geliştirme Başkanlığı – Bilgi Sistemleri Daire Başkanlığı’na web sitesi açmak istediğinize dair resmi bir yazı yazılması gerekmektedir.
- Mevcutta eski şablonlu bir web sitesi varsa yeni şablona güncellenmesi talep edilmelidir.
- Kütüphane ismine göre aşağıdaki örneklerde görüldüğü şekilde adres verilmektedir.
adnanotuken.kutuphane.gov.tr, osmaniyeeminekeskiner.kutuphane.gov.tr
- Kütüphane isimleri bazen uzun olduğundan kütüphane ismiyle alınan alan adlarında maalesef erişim kolaylığı sağlanamamaktadır.
- Bu gibi durumlarda hem kütüphanenin ismi hem de bulunan il veya ilçenin isminin olduğu adresi aynı anda alabilirsiniz. Web sitesi açarken bu talebi de belirtmeniz gerekmektedir.
- Bu kapsamda örnek olması açısından kutuphane.gov.tr adresi de ankara.kutuphane.gov.tr adresi de Ankara Adnan Ötüken İl Halk Kütüphanesinin web sitesine gitmektedir.
Kütüphanelerin Sosyal Medya Politikasında Kurumsal İlkeler
- İstenmeyen İçerikli Gönderiler Kaldırılmalıdır
Sosyal medya içeriklerine gelecek yorumlarda nefret söylemleri, hakaret, reklam ve istenmeyen içerikli gönderiler hızlıca kaldırılmalıdır.
- Kütüphane Yönetiminin Görüşü Alınmalıdır
Sosyal medya içeriklerinin hazırlanması, kontrolü ve paylaşımı gibi uygulamalarda kütüphane yönetiminden görüş alınmalıdır.
- Belirli Hesaplar Takip Edilmelidir
Bağlı olunan kurumlar (Bakanlık, genel müdürlük, il müdürlüğü, kaymakamlık vb), kütüphanecilik alanında paylaşım yapan hesaplar ve kütüphaneler takip edilmelidir.
- Sosyal Medya Aktif Kullanılmalıdır
Belirlenen politikalara bağlı olarak sosyal medya aktif biçimde kullanılmalıdır. (Günlük, haftalık, aylık paylaşımlar, vb.)
- Sorumlu Personel Bulunmalıdır
Sosyal medya hesaplarının şifreleri sosyal medya hesaplarından sorumlu olan personelde bulunmalıdır.
- Üçüncü Kişiler Tarafından Yapılan Paylaşımlar
Üçüncü kişiler tarafından yapılan paylaşımlarda sorumluluk kabul edilmediği belirtilmelidir (Türk Kütüphaneciler Derneği Sosyal Medya Politikaları Çalışma Grubu, 2018)
Kütüphanelerde Etiket (Hashtag) Kullanımı Önerileri
- Etiketler, takipçilerinizle iletişim kurmanın yanı sıra, bağlılığı artırmak ve yeni takipçiler kazanmak için mükemmel bir araçtır.
- Kullanıcı açısından bakıldığında, içeriği sınıflandırmak için de kullanılır.
- Kütüphaneniz için bir etiket belirleyin ve tüm paylaşımlarınızda bu etiketi kullanın.
- Örn.: #adnanotukenihk, #sincankutup, #elmadagkutup
- Farklı paylaşımlara özel etiketler de kullanabilirsiniz.
- Örn.: #ankarakutuphaneleri, #okuyucularımızdan, #kutuphanedeatolyevar, #kütüphaneoryantasyonu şeklinde kategorilere ayırarak hem bulunabilirlik hem de düzen sağlanabilir.
HALK KÜTÜPHANELERİNE ÖNERİLER
- Afiş tasarlamak için kullanılabilecek ücretsiz web siteleri:
- Canva – canva.com
- Fotor Poster Maker – fotor.com/features/poster.html
- BeFunky – befunky.com/create/poster-maker
- «Kişi Profili» olarak açılan Facebook hesapları aşağıdaki adresten «sayfa» olarak değiştirilmelidir.
- Bütün platformlarda ortak kullanıcı adı kullanılmalıdır. Kullanıcı adı en fazla 15 karakter uzunluğunda olmalıdır.
- Sosyal medya profillerinde; kütüphanenin telefonu, adresi, e-posta adresi, web sitesi adresi gibi tüm gerekli bilgiler doldurulmalıdır.
- Örnek olması açısından Ankara Adnan Ötüken İl Halk Kütüphanesi hesapları incelenebilir.
- İl Halk Kütüphaneleri kullanıcı adlarını bütün platformlarda aynı olacak şekilde uzunluğuna göre sadece kütüphane ismi veya ilk harflerin sonuna «ihk» gelecek şekilde açmalı/güncellemelidir.
- Örn.: adnanotukenihk, iokihk
- İlçe Halk Kütüphaneleri ise kullanıcı adlarını bütün platformlarda aynı olacak şekilde 15 karakter uzunluğuna dikkat edilerek ilçe ismi veya kütüphane ismi ile birlikte sonuna «kutuphane» gelecek şekilde açmalı/güncellemelidir.
- Örn.: kahtakutuphane, celebikutuphane.
15 karakter uzunluğunu aşan kütüphaneler ise ilçe ismi veya kütüphane ismi ile birlikte sonuna «kutup» gelecek şekilde açmalı/güncellemelidir.
- Örn.: elmadagkutup
- Görsel seçiminde özenli olunmalıdır.
- Görseller deforme edilmeden kullanılmalıdır.
- Önemli bir eser kullanılıyorsa ya da bir bilgi paylaşılacaksa mutlaka alıntılanan yerden bahsedilmelidir.
- Hashtag (#) ya da mention (@) kullanarak bilgisinden/görselinden faydalanılan kişi ya da kurum etiketlenebilir. (Başkent Üniversitesi Kurumsal İletişim Koordinatörlüğü 2018).
- Tam zamanlı olmasa da en azından günde bir kere sorular, mesajlar ve gelen yorumlar kontrol edilmelidir.
- Sorular yanıtsız bırakılmamalıdır.
- Belirli bir paylaşım trafiği olmasına özen gösterilmelidir.
- Eğer fazla konu/içerik var ise bunlar zaman aşımına uğramayacak şekilde belirli bir sıraya konulmalıdır.
- Fazla ve sık içerik paylaşımının takipçileri rahatsız edeceği unutulmamalıdır.
- Kullanılan dile ve imlâ kurallarına özen gösterilmeli.
- Bir kurumun temsil edildiği unutulmamalıdır.
- Anında bilgi veremeyeceğiniz bir durum söz konusu ise, mesajın size ulaştığını ve konuyla ilgili gerekli yönlendirmeyi yapacağınızı ya da bilgi edindikten sonra kendileri ile paylaşacağınızı bildirin.
- Kullandığınız hesapların güvenliğinden sizin sorumlu olduğunu unutmayın!
- Şifreleri herhangi bir yere yazmayın; tüm güvenlik ayarlarınızı gözden geçirin ve doğrulama seçeneklerini aktive edin.
- Hesap bilgilerinizi ve erişim yetkilerinizi muhakkak bir çalışma arkadaşınız ile yedekleyin.
Kaynakça
Türk Kütüphaneciler Derneği Sosyal Medya Politikaları Çalışma Grubu (2018). Kütüphaneler İçin Sosyal Medya Politikası.
Başkent Üniversitesi Kurumsal İletişim Koordinatörlüğü (2018). Akademik ve İdari Birimler Kurumsal Sosyal Medya Hesap Yönetim Kılavuzu